Σύντομα ο γενικός εμβολιασμός των πολιτών θα μας επιτρέψει να πάρουμε σταδιακά πίσω την κοινωνική και οικονομική μας ζωή.
Η οικονομία της χώρας μας θα έχει επίσης ανάγκη από ένα ανάλογο της πανδημίας εμβόλιο, ικανό να θεραπεύσει αποτελεσματικά τις επιπτώσεις από την «πανδημική» κρίση.
Η επόμενη ημέρα της πανδημίας δείχνει ξεκάθαρα στην οικονομία της χώρας μας ότι πρέπει να ακολουθήσει ένα πιο παραγωγικό, ετερογενές μοντέλο με ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων. Αυτή ίσως είναι η καλύτερη επένδυση του μέλλοντος, αλλά και η ισχυρότερη άμυνά μας σε μελλοντικές κρίσεις.
Θα πρέπει, εν μέσω πανδημίας, να είμαστε προσεκτικοί στην αναζήτησή επιχειρηματικών ευκαιριών, για να μην ξαναδούμε μια νέα γενιά «on-off» εταιρειών, να ανοίγουν και να κλείνουν από τις ταχύτατες αλλαγές της καταναλωτικής τάσης. Τι θα συμβεί, όμως, στην οικονομία του lockdown μετά το εμβόλιο και την επόμενη ημέρα της πανδημίας;
Η εποχή της πανδημίας είναι ο ορισμός της επιχειρηματικότητας ανάγκης και όχι ευκαιρίας.
Ισως να ξεκλείδωσε κάποιες ευκαιρίες που ευνόησαν ελάχιστους, κατέστρεψε όμως πολλούς και σίγουρα μας έβλαψε όλους. Από την πανδημία έχουμε πάθει πολλά, αλλά οφείλουμε να μάθουμε άλλα τόσα και να κρατήσουμε τις μόνιμες αλλαγές που έχουν πλέον επέλθει σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα αξίας, από την παραγωγή ή την εισαγωγή στη κατανάλωση.
Στον τομέα της ναυτιλίας, όπου άλλωστε έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα παγκοσμίως, μπορούμε να επανακτήσουμε τη δυναμική της ναυπηγικής μας βιομηχανίας.
Αξιοποιώντας σωστά τη δημόσια περιουσία και επιλέγοντας με επιχειρηματικά κριτήρια τους κατάλληλους επενδυτές, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα «blue hub» στη λεκάνη της Μεσογείου, για ναυπήγηση, επισκευή και δεξαμενισμό ποντοπόρων, επιβατηγών και πολεμικών πλοίων, αλλά και την ανακύκλωση πλοίων προς απόσυρση. Τα ελληνικά λιμάνια είναι πόλοι έλξης επενδυτών λόγω της γεωστρατηγικής μας θέσης, αλλά και του χαμηλού κόστους της μεταφοράς καυσίμων και εμπορευμάτων διά θαλάσσης, αναπτύσσοντας έτσι ένα συνδυαστικό δίκτυο μεταφορών προς την κεντρική και την ανατολική Ευρώπη.
Ομως, οι επενδυτές θα πρέπει να δεσμεύονται από τις αρχικές συμβάσεις παραχώρησης σε στρατηγική «outsourcing» με τη συμμετοχή ελληνικών επιχειρήσεων. Μετά, μάλιστα, το επιτυχημένο παράδειγμα των ναυπηγείων της Σύρου, ακολουθούν τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας και μελλοντικά του Σκαραμαγκά, που προσφέρονται συνδυαστικά και όχι ανταγωνιστικά για τη δημιουργία μιας «win-win» επενδυτικής θαλάσσιας «τρίαινας».
Συμπερασματικά, η επόμενη ημέρα της πανδημίας μας περιμένει σύντομα και πρέπει να αδράξουμε την ψυχολογία που αρχικά θα δημιουργηθεί με το «bounce back» της οικονομίας.
Ταυτόχρονα, όμως, απαιτείται μια παραγωγική ελληνική οικονομία, που θα πρέπει να αναπληρώσει το συντομότερο τις απώλειες των περίπου 20 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ του 2020. Πάντα μετά μια σκληρή δοκιμασία υπάρχει η επόμενη ημέρα και πρέπει να μας βρει όλους παρόντες για να ξεκινήσουμε την δύσκολη επιστροφή μας στην επιχειρηματική κανονικότητα.
