Β. Κορκίδης: Τα 12 βασικά σημεία του εμπορίου σε περίοδο κρίσης και αλλαγών

Το ΕΒΕΠ σε συνεργασία με τη EuroCommerce, ενημερώνει για τη τελευταία επισκόπηση της εφαρμογής των αυστηρότερων μέτρων αντιμετώπισης του τρίτου κύματος του COVID-19 σε κάθε χώρα της ΕΕ-27. Επιπλέον παραθέτει, σε πίνακες τη πορεία προσέγγισης του εμβολιασμό, καθώς και τα οικονομικά μέτρα ανάκαμψης που αναλογούν σε κάθε χώρα.

Σε μια περίοδο κρίσης και αλλαγών το Ε.Β.Ε.Π. επισημαίνει για το ελληνικό λιανικό και χονδρικό εμπόριο, τα παρακάτω 12 βασικά σημεία που αφορούν στο σύνολο του ευρωπαϊκού εμπορίου και ισχύουν σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

1. Το λιανικό και χονδρικό εμπόριο στην ΕΕ-27 αποτελούν 5,4 εκατ. επιχειρήσεις ή 1 στις 4 εταιρείες στην Ευρώπη. Το 99% από αυτές είναι ΜμΕ, αλλά πολύ σημαντικές, αφού δραστηριοποιούνται σε διάφορες χώρες της ΕΕ και εκτός αυτής.
2. Ο τομέας του εμπορίου απασχολεί 29 εκατ. Ευρωπαίους και αντιπροσωπεύει 1 στις 7 θέσεις εργασίας, και ως εκ τούτου είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης του ιδιωτικού τομέα στην Ευρώπη, ιδίως για τους νέους. Με τη πανδημία, οι εργοδότες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν πιθανώς σημαντικές απώλειες θέσεων εργασίας και ανακατατάξεις για να αντανακλούν τις αυξημένες διαδικτυακές πωλήσεις
3. Είναι κεντρικής σημασίας το εμπόριο για την ευρωπαϊκή οικονομία, αφού αντιπροσωπεύει το 10% του ΑΕγχΠ της ΕΕ, παρέχει ζωτική υπηρεσία σε εκατομμύρια επιχειρήσεις και συμβάλλει, μέσω της αποτελεσματικότητάς της και της απαράμιλλης εμπειρογνωμοσύνης στην αλυσίδα εφοδιασμού, στην αγοραστική δύναμη, την επιλογή και την ευκολία για 500 εκατ. πολίτες της Ευρώπης κάθε μέρα.
4. Το λιανικό εμπόριο είναι η σταθερή άμυνα των καταναλωτών ενάντια στον πληθωρισμό, δημιουργώντας συνεχώς νέες αποδόσεις στις δικές τους δραστηριότητες και καταπολεμώντας την πίεση από μεγάλους προμηθευτές με πολύ μεγαλύτερα περιθώρια για να ανεβάσουν τις τιμές, προστατεύοντας έτσι την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Αντιδρούν γρήγορα σε αλλαγές στις επιλογές και τις συμπεριφορές των καταναλωτών, με την αλλαγή των δομών των νοικοκυριών και τη γήρανση του πληθυσμού.
5. Το χονδρικό εμπόριο διαδραματίζει κεντρικό ρόλο συνδέοντας προμηθευτές με επιχειρηματικούς πελάτες και παρέχοντας εξειδικευμένες υπηρεσίες και συμβουλές. Δημιουργεί συνεργασίες με παγκόσμιους παίκτες και συμβάλλει ουσιαστικά στα βιομηχανικά οικοσυστήματα και στις αλυσίδες εφοδιασμού πολλών τομέων της οικονομίας. Παρέχει ποιοτικές θέσεις εργασίας σε 11 εκατ. άτομα στην Ευρώπη.
6. Η ψηφιακή επανάσταση στην οικονομία μετατρέπει το λιανικό εμπόριο και το χονδρικό εμπόριο. Επιβάλει θεμελιώδεις αλλαγές: αναδύονται νέα επιχειρηματικά μοντέλα και κανάλια, τα δεδομένα γίνονται βασικές επιχειρήσεις, οι πελάτες αγοράζουν περισσότερα στο διαδίκτυο, προσφέρονται νέα ψηφιακά προϊόντα, χρειάζονται νέες δεξιότητες, τα καταστήματα στις πόλεις πρέπει να εξελιχθούν και να επανεμφανιστούν για να παραμείνουν σχετικοί. Η πανδημία έχει λειτουργήσει για την επιτάχυνση αυτών των τάσεων. Οι κανόνες θα πρέπει να προσαρμοστούν για να διατηρήσουν ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ όλων των παικτών.
7. Είναι στο DNA των εμπόρων λιανικής να παλεύουν για μερίδιο αγοράς προσφέροντας στους καταναλωτές την καλύτερη επιλογή ποιότητας, καινοτομίας και τιμής. Είναι συνεπώς πλέον ένας τομέας που λειτουργεί με χαμηλά περιθώρια.
8. Ο τομέας του εμπορίου εξαρτάται από την ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών και υπηρεσιών σε όλη την Ευρώπη και τον κόσμο. Επομένως, το εμπόριο συμμερίζεται ολόκληρη την οικονομία της ΕΕ και την επιτακτική ανάγκη να αντισταθεί στη πίεση να υπονομεύσει την ενιαία αγορά και το παγκόσμιο σύστημα εμπορίου. Βεβαίως πρόσφατα, ελέω COVID, υπάρχει ένας παραπάνω λόγος υπέρ των εγχώριων αγαθών.
9. Οι έμποροι λιανικής, χονδρικής, εισαγωγών και εξαγωγών είναι μαζί η κινητήρια δύναμη των παγκοσμιοποιημένων αλυσίδων εφοδιασμού. Το Διαδίκτυο σημαίνει ότι οι άνθρωποι μπορούν να αγοράσουν από οπουδήποτε στον κόσμο. Αυτό παρουσιάζει ευκαιρίες αλλά και κινδύνους, για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές.
10. Οι επιχειρήσεις λιανικής και χονδρικής, με άμεση διασύνδεση με τους πελάτες, αντιμετωπίζουν μια ολοένα αυξανόμενη μετατόπιση σε αυτούς των ευθυνών των προμηθευτών ή των δημόσιων αρχών, την αστυνόμευση της εφαρμογής ενός ευρέος συνόλου κανόνων. Αυτό το βλέπουμε σε τομείς όπως οι πληροφορίες και η ευθύνη των προϊόντων, η προστασία των καταναλωτών, η ασφάλεια και το απόρρητο των καταναλωτών ή η συλλογή απορριμμάτων.
11. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνώρισε στο «Retail fit for the 21st century» ότι η υπερβολική ρύθμιση και ο κατακερματισμός της ενιαίας αγοράς από τους προμηθευτές εμποδίζει την ανταγωνιστικότητα του εμπορίου και περιέλαβε τη λιανική και χονδρική πώληση στα 14 βασικά οικοσυστήματα τη μετά COVID περίοδο.
12. Οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις αναζητούν όλο και περισσότερο προϊόντα που παράγονται με βιώσιμο και υπεύθυνο τρόπο, και τους επιτρέπουν να ζήσουν μια πιο υγιεινή ζωή. Οι εμπορικές δραστηριότητες ηγούνται αυτού του μετασχηματισμού και ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των πελατών τους.
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.