Να ενταχθεί η Ελλάδα στον Ευρωπαϊκό κατάλογο μονάδων ανακύκλωσης πλοίων ζητά το ΕΒΕΠ.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, με σχετικές επιστολές, έχει ζητήσει, κατ’ επανάληψη, τη στήριξη και άμεση παρέμβαση των υπουργείων Οικονομικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ενέργειας και Περιβάλλοντος, προκειμένου να «τρέξουν συντονισμένα» οι ενέργειες εκείνες που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας στον σημαντικό τομέα της ανακύκλωσης πλοίων.

Οι Νορβηγοί έχουν προνοήσει και για την ανακύκλωση των πλαστικών σκαφών, θέμα για το οποίο, επίσης, έχει τοποθετηθεί το Ε.Β.Ε.Π., προτάσσοντας και εδώ το περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος που προκύπτει. Με την υποστήριξη του Ερευνητικού Συμβουλίου της Νορβηγίας, χημικές εταιρείες και εταιρείες ανακύκλωσης δημιούργησαν μια χημική διαδικασία κατά την οποία καθίσταται δυνατός ο διαχωρισμός του πολυεστέρα από το fiber glass, ώστε και τα δύο υλικά να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν μελλοντικά για ναυπήγηση άλλων σκαφών. Στη χώρα αυτή υπάρχουν περίπου ένα εκατομμύριο σκάφη, από γιοτ μέχρι ψαρόβαρκες. Στον στόλο τους προστίθενται, κάθε χρόνο, περίπου 35.000 σκάφη ενώ 5.000 αχρηστεύονται. Μεγάλος αριθμός σκαφών, που αποσύρονται, καταλήγουν, είτε στον βυθό, είτε καίγονται γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τα της προστασίας του περιβάλλοντος. Οι Νορβηγοί συνειδητοποίησαν ότι, αν ανακυκλωθούν όλα τα σκάφη, που υπάρχουν στη χώρα προς απόσυρση, είναι σαν να έχουν κάνει το καθήκον τους τρεις γενιές ανθρώπων στην ανακύκλωση πλαστικού με ότι αυτό συνεπάγεται. Αυτό είναι ένα «καμπανάκι αφύπνισης» για την Ελλάδα του yachting και για ένα περιβαλλοντικό «game changer» στις ελληνικές θάλασσες.
Η εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση πλοίων, η οποία αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη Ιουνίου 2025, αναμένεται να ενισχύσει τις προσπάθειες για ασφαλέστερη και πιο βιώσιμη ανακύκλωση πλοίων. Στη Μεσόγειο, η ανακύκλωση πλοίων είναι περιορισμένη, με τις περισσότερες δραστηριότητες να επικεντρώνονται στην Τουρκία. Με την εφαρμογή αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) το 2025, αναμένεται αύξηση της ανακύκλωσης πλοίων, καθώς τα παλαιά πλοία θα καταστούν μη οικονομικά βιώσιμα. Είναι οξύμωρο να οδηγούνται στα Τουρκικά διαλυτήρια πλοία του στόλου της Ε.Ε. με το «επικάλυμμα» ότι τα τουρκικά ναυπηγεία πληρούν τους κανονισμούς της Ε.Ε. και η τουρκική οικονομία να καρπώνεται τεράστια κέρδη, είτε από τον ναυπηγικό χάλυβα, μέρος του οποίου χρησιμοποιείται από την «αμυντική» βιομηχανία, είτε από την δευτερογενή αγορά των μεταχειρισμένων υλικών που καθαιρούνται από τα υπό διάλυση πλοία. Το εύρος αυτής της δευτερογενούς αγοράς φαίνεται ότι δεν το έχουμε αντιληφθεί σαν Ε.Ε.
Πρόσφατα, η ανακύκλωση βιομηχανικών μετάλλων, όπως είπε ο επικεφαλής της εταιρείας Metlen, Ευάγγελος Μυτιληναίος, κατά την παρουσίαση στο Capital Market Day στοΛονδίνο, θα αποτελέσει το game changer για τον κλάδο. Τα επόμενα χρόνια θα ξεκινήσει με τρία εργοστάσια, αξιοποιώντας το πιλοτικό πρόγραμμα του εργοστασίου της Σίνδου στη Β. Ελλάδα, όπου έχει πετύχει ανάκτηση σε ποσοστό 98%. Η αναφορά αυτή είναι ένα ακόμη μήνυμα σε μία χώρα που επαίρεται μεν για την ναυτιλιακή της δύναμη, χωρίς δε να συνειδητοποιεί τις κρυμμένες υπεραξίες που θα προκύψουν, όταν μάλιστα διαθέτει, μεταξύ άλλων, και έναν στόλο πλοίων της ακτοπλοΐας τα οποία αναγκαστικά θα οδηγηθούν μελλοντικά στα διαλυτήρια, εφόσον δεν θα πληρούν τις προδιαγραφές του ΙΜΟ και δεν θα δέχονται μετασκευές προσαρμογής σε αυτές. Πρέπει, λοιπόν, πριν μας προλάβουν τα γεγονότα, να συνειδητοποιήσουμε ότι, αντί να λέμε, πρέπει να κάνουμε σαν χώρα.