Χαιρετισμός Β. Κορκίδη στο 4o Ναυτιλιακό Συνέδριο του Aegean College
Η γνώση και η θάλασσα έχουν κάτι κοινό. Και οι δύο «στερούνται» του στοιχείο της στατικότητας και οι δύο προσφέρουν πλούτο. Θα είναι οξύμωρο να μιλάμε για την μεγαλύτερη ναυτιλιακή υπερδύναμη στον κόσμο, την ελληνική, αν δεν κατανοήσουμε το ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα στο επίτευγμα που σήμερα ονομάζεται ναυτιλία των Ελλήνων.
Η γνώση είναι το πάν. Η γνώση σε συνδυασμό με την εμπειρία το άπαν.
Σήμερα λοιπόν η δύναμη της ναυτιλίας είναι ότι σε αυτόν τον πλανήτη το 90% του παγκόσμιο εμπορίου εξακολουθεί να διεξάγεται δια θαλάσσης.
Ας δούμε τα μεγέθη. H ελληνόκτητη ναυτιλία μας διατηρεί τον ηγετικό της ρόλο στον κλάδο, αντιπροσωπεύοντας σήμερα το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 59% του ευρωπαϊκού στόλου. Ειδικότερα, ελέγχει το 32% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 25% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 22% του στόλου πλοίων μεταφοράς LNG.
Μόνο το α’ τετράμηνο οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν δώσει ήδη 2,023 δισ. δολάρια για την αγορά 105 πλοίων εκ των οποίων 54 είναι φορτηγά, 46 δεξαμενόπλοια και τα υπόλοιπα άλλης κατηγορίας. Αντίστοιχα οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες έχουν δώσει το 16,1% των κεφαλαίων που έχουν επενδυθεί μέχρι τώρα στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων που άλλαξαν χέρια η μέση ηλικία των οποίων κινείται σε μονοψήφιο νούμερο. Είπαμε και ότι η γνώση δεν είναι στατική. Ούτε και η θάλασσα.
Μάλιστα η δεύτερη δεν συγχωράει τους ημιμαθείς. Σκληρή μεν πραγματικότητα δε. Το ανθρώπινο μυαλό γεννά την γνώση, γεννά την τεχνολογία.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία ανέκαθεν ανταποκρίνονταν απλώς στη ζήτηση χωρίς να μπαίνει στη λογική πρόβλεψης της ζήτησης και προσαρμογής των διαδικασιών και των προμηθειών της με βάση την πρόβλεψη αυτή. Αυτή η προσέγγιση είναι πλέον ξεπερασμένη και μπορεί να κοστίσει ακριβά σε μία ναυτιλιακή εταιρεία. Η ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο αποκτά τεράστια σημασία, βελτιστοποιώντας την επιχειρησιακή λειτουργία αλλά και τις συναλλαγές μεταξύ όλων των εμπλεκομένων. Διασφαλίζεται έτσι αύξηση της αποδοτικότητας του πλοίου, μείωση του κόστους συντήρησης και λειτουργίας, μεγαλύτερη αξιοπιστία και ασφάλεια ταξιδιού. Δεν είναι όμως μόνο οι ψηφιακές τεχνολογίες που θα αλλάξουν με ραγδαίους ρυθμούς τη ναυτιλία του αύριο.
Τα καινοτόμα νέα υλικά, τα αυτόνομα πλοία, τα εναλλακτικά καύσιμα και η πράσινη μετάβαση πρόκειται να φέρουν τεράστιες αλλαγές και θα δημιουργήσουν σημαντικές προκλήσεις για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Η Ελλάδα ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη όταν συνδυαστεί με ένα ταχέως αναπτυσσόμενο οικοσύστημα νεοφυών τεχνολογιών, θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο. Οι νέοι λοιπόν είναι αυτοί που με τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους θα δημιουργήσουν το επόμενο επίπεδο. Θα οδηγήσουν στην καινοτομία. Η ναυτιλία χρειάζεται τους νέους σε όλα της τα στάδια σε όλες τις βαθμίδες.
Και η Ελλάδα χρειάζεται την ναυτιλιακή της δύναμη. Την μόνη ίσως ισχυρή που διαθέτει στα παγκόσμια δεδομένα. Η ισχύς του αύριο είναι τα καταρτισμένα στελέχη.
