Αν. Λάσκαρη: Οι πιο συνηθισμένες τακτικές οικονομικής εξαπάτησης στο διαδίκτυο

Ενημερωθείτε και προστατευθείτε!

Ποιες είναι οι πιο συχνές διαδικτυακές απάτες
Όπως και στον κανονικό κόσμο υπάρχουν απάτες, το ίδιο και πολύ περισσότερο
υπάρχουν και στον διαδικτυακό κόσμο. Στο διαδίκτυο τα πράγματα είναι ακόμα πιο
δύσκολα για τον πολίτη και πιο εύκολα για τον επίδοξο απατεώνα καθώς ο πολίτης
είναι πολύ περισσότερο ανυποψίαστος και ο απατεώνας είναι πολύ εύκολο να
κρυφτεί πίσω από ένα πληκτρολόγιο και μία οθόνη. Γι αυτό και χρειάζεται μεγάλη
προσοχή και κυρίως ενημέρωση.
Το κοινό σε όλα τα είδη οικονομικής απάτης είναι ότι αποσκοπούν στην κλοπή
προσωπικών δεδομένων και κωδικών, όπως Username, κωδικούς πρόσβασης e-
banking, πρόσθετους κωδικούς ασφαλείας, στοιχεία ταυτότητας, PIN
χρεωστικών/πιστωτικών καρτών και γενικά ότι μπορεί να κάνει προσβάσιμους τους
τραπεζικούς λογαριασμούς και κάρτες σας.
Δείτε ποιες είναι οι πιο συχνές περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης και πώς να προστατευτείτε:
Αγγελίες στο διαδίκτυο ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Μεγάλη έκταση έχουν λάβει οι απάτες μέσω online αγγελιών για πώληση
προϊόντων, ενοικιάσεις κατοικιών μέσω διαδικτύου, αγοραπωλησίες αυτοκινήτων ή
για εικονικές θέσεις εργασίας.
Το υποψήφιο θύμα που έχει δημοσιεύσει αγγελία στο διαδίκτυο ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δέχεται τηλεφώνημα από υποτιθέμενο ενδιαφερόμενο, ο οποίος του ζητάει στη συνέχεια προσωπικούς κωδικούς e- banking, τον αριθμό ή/και το PIN των καρτών του και άλλα σχετικά στοιχεία, προκειμένου, δήθεν να μην υπάρχει χρονοτριβή για την πληρωμή.
Υποκλέπτοντας τους κωδικούς e-banking του θύματος, οι απατεώνες καταφέρνουν να αποκτήσουν πρόσβαση στους τραπεζικούς του λογαριασμούς και κάρτες και πραγματοποιούν συναλλαγές ηλεκτρονικής απάτης.
Phishing emails
Απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που σκοπό έχουν να εξαπατηθούν
οι παραλήπτες τους και να γνωστοποιήσουν στους απατεώνες προσωπικές και
οικονομικές τους πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας τους. Συνήθως αντιγράφουν
το λογότυπο, τα χαρακτηριστικά και το ύφος των πραγματικών μηνυμάτων που λαμβάνετε από την Τράπεζα.
Κάνουν χρήση ορολογίας που δίνει την αίσθηση του κατεπείγοντος και σας προτρέπουν να κατεβάσετε στη συσκευή σας ένα επισυναπτόμενο αρχείο ή να ακολουθήσετε κάποιον σύνδεσμο. Smishing (SMS Phishing)/
Οι απατεώνες προσπαθούν να αποκτήσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας μέσω μηνυμάτων SMS. Συνήθως ζητούν από τα υποψήφια θύματα να ακολουθήσουν κάποιο σύνδεσμο (link) ή να καλέσουν έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να επαληθεύσουν, ενημερώσουν ή επαναενεργοποιήσουν τον λογαριασμό τους. Ο σύνδεσμος οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα και ο αριθμός τηλεφώνου οδηγεί στον απατεώνα που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί τη νόμιμη επιχείρηση.
SIM Swapping
Οι δράστες εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα αλλαγής κάρτας SIM και προσποιούνται είτε τον κάτοχο της κάρτας SIM ή κάποιον εξουσιοδοτημένο από τον νόμιμο συνδρομητή, προσπαθώντας έτσι να εξαπατήσουν τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας και να αποκτήσουν νέα κάρτα προς αντικατάσταση αυτής που έχει ο νόμιμος κάτοχος.
Μόλις ενεργοποιήσουν τη νέα κάρτα, η παλιά, που βρίσκεται στην κατοχή του νόμιμου συνδρομητή απενεργοποιείται και έτσι όλες οι υπηρεσίες (κλήσεις, SMS,) λαμβάνονται στη συσκευή που βρίσκεται στην κατοχή των απατεώνων, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να διεξάγουν παράνομες δραστηριότητες εν αγνοία των νόμιμων συνδρομητών. (π.χ. λαμβάνοντας κλήσεις και μηνύματα που προορίζονται για αυτούς, υποκλέπτοντας κωδικούς μιας χρήσης ή μηνυμάτων επαλήθευσης ασφάλειας κ.λπ).
Vishing (Voice Phishing)
Αφορά απάτη μέσω τηλεφώνου, που έχει ως σκοπό την εξαπάτηση του θύματος
προκειμένου να αποκαλύψει τις προσωπικές και οικονομικές του πληροφορίες ή
κωδικούς ασφαλείας του ή και να μεταφέρει χρήματα στους απατεώνες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τηλεφωνική Επικοινωνία για επισκευή
βλάβης λογισμικού υπολογιστή.
Υποτιθέμενοι εκπρόσωποι εταιρείας πληροφορικής επικοινωνούν με τα υποψήφια θύματα και ζητούν να αποκτήσουν απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή τους για διόρθωση βλάβης που δεν έχουν δηλώσει. Με τον τρόπο αυτό καταφέρνουν να αποσπάσουν τους e-banking κωδικούς του θύματος και να μεταφέρουν χρηματικά ποσά από τους λογαριασμούς τους. «Απάτες 419» ή «Νιγηριανές Απάτες»
Στις περιπτώσεις αυτές, αποστέλλονται μηνύματα σε τυχαίους χρήστες του
διαδικτύου, με τα οποία τους πληροφορούν ότι κάποιος κάτοχος ιδιαίτερα μεγάλης περιουσίας έχει αποβιώσει και καθώς δεν υφίσταται κανείς κληρονόμος, ο παραλήπτης του μηνύματος έχει επιλεγεί ούτως ώστε να κληρονομήσει αυτός την περιουσία, αλλά για να καταστεί δυνατό να αποδεσμευτεί η περιουσία, χρειάζεται ο παραλήπτης του μηνύματος να δώσει τα στοιχεία του λογαριασμό του.
Σε άλλες περιπτώσεις, άτομα από τη Νιγηρία αναζητούν τη βοήθεια επιχειρηματιών ή ελεύθερων επαγγελματιών με σκοπό να μεταφέρουν τα κεφάλαιά τους, τα οποία προέρχονται από εγκληματικές πράξεις (λαθρεμπόριο, απάτες, δωροδοκία κλπ.), υποσχόμενοι για τη συνεργασία αυτή υψηλό ποσοστό αμοιβής.
Για το σκοπό αυτό, κάνουν χρήση τίτλων επίσημων φορέων της χώρας τους (Υπουργεία, Κεντρική Τράπεζα, Εθνική Εταιρεία Πετρελαίων Νιγηρίας κλπ.), χρησιμοποιούν τίτλους κυβερνητικών ή στρατιωτικών παραγόντων με υπαρκτά και ψεύτικα ονόματα ή προφασίζονται σχέση τους με «διάσημα» ή «σημαντικά» πρόσωπα.
Η απάτη έγκειται στο γεγονός ότι οι αποστολείς των μηνυμάτων ζητούν από τους παραλήπτες να τους αποστείλουν τα προσωπικά τους στοιχεία, τα στοιχεία  του τραπεζικού λογαριασμού ή της πιστωτικής κάρτας τους κλπ. προκειμένου  να επιτευχθεί η συνεργασία τους και η αποκόμιση των χρηματικών ποσών.

Άρα να χρησιμοποιώ το διαδίκτυο ή κινδυνεύω;
Όλα τα παραπάνω αφορούν απάτες οικονομικού τύπου που είναι και οι πιο συνηθισμένες και ίσως και οι λιγότερο επικίνδυνες αν σκεφτεί κανείς πως υπάρχουν
και πολλά άλλα είδη εξαπάτησης που καταλήγουν σε βιασμούς, απαγωγές, εγκλήματα σε βάρος ανηλίκων, ακόμα και δολοφονίες.
Σκοπός του συγκεκριμένου άρθρου δεν είναι φυσικά να σας τρομοκρατήσει.
Εννοείται πως το διαδίκτυο είναι μία επανάσταση στον τρόπο να επικοινωνούμε:
εκμηδενίζει τις αποστάσεις, είναι απίστευτα οικονομικό, μας διευκολύνει αφάνταστα στην εργασία μας αλλά και στην καθημερινότητά μας, μας ψυχαγωγεί… και τόσα άλλα.
Το πρόβλημα, ειδικά στην Ελλάδα, είναι πως ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού «αναγκάστηκε» να διευρύνει την ενασχόλησή του με το διαδίκτυο την περίοδο της πανδημίας μαθαίνοντας φυσικά μόνο τα απαραίτητα. Όπως λοιπόν και οτιδήποτε άλλο δεν γνωρίζουμε καλά, έτσι και το διαδίκτυο μπορεί εύκολα να μετατραπεί από χρήσιμο εργαλείο σε πηγή προβλημάτων.
Προσοχή λοιπόν και ενημέρωση!