Ο ΕΔΣΝΑ μαζί με τους Δήμους, υλοποιούν το μεγαλύτερο πρόγραμμα ανακύκλωσης στην Αττική

Με «σφραγίδα» του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκαν απολύτως διαφανείς και νόμιμες οι διαδικασίες προμήθειας του απαραίτητου εξοπλισμού που διαθέτει ο ΕΔΣΝΑ στους Δήμους της Αττικής.Με αφορμή επιστολή που απέστειλε προς τον ΕΔΣΝΑ, η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Διαχείρισης Απορριμμάτων της ΠΕΔΑ (16-4-2021), η οποία υπογράφεται από τον Πρόεδρο της Επιτροπής, Δήμαρχο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης (ΒΒΒ) κ. Δ. Κωνσταντέλλο, με την οποία αφενός αμφισβητείται η λογική της επίτευξης των στόχων της ανακύκλωσης μέσω της ανάπτυξης συνεργασιών, αφετέρου γίνεται επίκληση δήθεν νομικών πλημμελειών των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν από τον ΕΔΣΝΑ, θα θέλαμε για την αποκατάσταση της αλήθειας να επισημάνουμε τα παρακάτω:

Πρώτον, αποτελεί προτεραιότητα του ΕΔΣΝΑ η ενίσχυση του εξοπλισμού των Δήμων, για να διευκολύνουμε την προσπάθεια για αλλαγή του μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική.

Ο ΕΔΣΝΑ, λαμβάνοντας υπ΄ όψιν ότι η διαλογή στην πηγή αποτελεί σύμφωνα με τις Κοινοτικές Οδηγίες και το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων ( ΕΣΔΑ ), το πλέον δόκιμο σύστημα για την επίτευξη των στόχων της εκτροπής από την ταφή
αποβλήτων και θέλοντας να συνδράμει στην προσπάθεια των δήμων της Αττικής, προχώρησε στην προμήθεια εξοπλισμού που θα χρησιμοποιηθεί για τον σκοπό αυτό από τους Δήμους της Αττικής.
Μέρος μάλιστα του εξοπλισμού που αποκτήθηκε στο παρελθόν, δόθηκε από την προηγούμενη Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ και της Περιφέρειας Αττικής στον κ. Κωνσταντέλλο και χρησιμοποιήθηκε και από το Δήμο ΒΒΒ, χωρίς να γίνει τότε καμία αναφορά σε δήθεν νομικές πλημμέλειες της διαδικασίας προμήθειας.
Ποιος ξέρει τι μεσολάβησε από τότε και ο Δήμαρχος ΒΒΒ άλλαξε γνώμη;
Δεύτερον, για να περάσουμε από το μοντέλο της ταφής των απορριμμάτων, στο μοντέλο της διαλογής στην πηγή, απαιτούνται συνεργασίες, κι όχι «τρικλοποδιές».
Στον πυρήνα της λογικής των ενεργειών του ΕΔΣΝΑ είναι ότι η επίτευξη των στόχων του ΕΣΔΑ και του ΠΕΣΔΑ Αττικής – που τελεί σε επικαιροποίηση – προϋποθέτει την ανάπτυξη συνεργασίας ανάμεσα στους δήμους της Αττικής και τον ΕΔΣΝΑ, ο οποίος αποτελεί τον κατά νόμο ΦοΔΣΑ της Αττικής και επομένως τον αρμόδιο φορέα για την εκπόνηση και υλοποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Αττικής.
Με την επιστολή της Επιτροπής, δυστυχώς αμφισβητείται η λογική της επίτευξης των στόχων της ανακύκλωσης μέσω της ανάπτυξης συνεργασιών. Προφανώς ο υπογράφων την επιστολή δεν είναι οπαδός της ομαδικής προσπάθειας και συνεργασίας, αν και –η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελεί προνομιακό πεδίο ανάπτυξης συνεργασιών. Ενώ στην ίδια επιστολή δεν γίνεται κανένας λόγος για την ανάγκη επίτευξης των στόχων της εκτροπής από την ταφή αποβλήτων σύμφωνα με το ΕΣΔΑ, αντιθέτως αναδεικνύονται δήθεν νομικές πλημμέλειες της διαδικασίας.
Τρίτον, όλες οι διαδικασίες που ακολουθεί η Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, περνούν από τον έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών του Κράτους.
Η σημερινή Διοίκηση του ΕΔΣΝΑ τηρεί απόλυτα τη νομιμότητα. Αυτό που φαίνεται ότι διέφυγε της προσοχής όσων συνέταξαν την επιστολή, είναι ότι η προμήθεια απορριμματοφόρων και καφέ κάδων στις οποίες προχώρησε ο ΕΔΣΝΑ έχει ήδη διέλθει του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου το οποίο με τις με αρ. 497 και 503/2020 πράξεις του Στ’ Κλιμακίου ενέκρινε τη σύναψη των συμβάσεων, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει διασφαλιστεί η
διάθεση του εξοπλισμού στους δήμους δια της σύναψης προγραμματικών συμβάσεων.
Προγραμματικών συμβάσεων που ήδη συνήφθησαν με τους δήμους που έσπευσαν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την ολοκλήρωση της διαδικασίας
Συνεπώς όλα όσα αναφέρονται στο κείμενο της επιστολής περί δήθεν παραβίασης των άρθρων 75 του Ν. 3463/2006 και 227 του Ν. 4555/2018, «περί παραβίασης των αρχών της διαφάνειας και της οικονομικότητας», περί «αοριστίας, για τις προδιαγραφές των οχημάτων», περί «απουσίας χρονοδιαγράμματος» εκτός του ό,τι είναι επί της ουσίας αβάσιμα, διαψεύδονται από την πραγματικότητα και από το ενδιαφέρον που επέδειξαν ήδη οι δήμοι της Αττικής.