Η αποβιομηχανοποίηση του Πειραιά.
Τα τελευταία τριάντα χρόνια, με τη δικαιολογία ότι ενδιαφέρονται για το περιβάλλον, πολυεθνικές εταιρίες και γερμανικά συμφέροντα, έβαλαν στόχο και τελικά πέτυχαν τη διάλυση του δευτερογενή τομέα παραγωγής ( τη βιομηχανία ) στη χώρα μας. Αυτό είχε ακόμα μεγαλύτερο αντίκτυπο στη ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, που ως βιομηχανικό κέντρο, το Manchester της Ελλάδας, έσφυζε από εργοστάσια.
- Τι έχει απομείνει σήμερα στη λεωφόρο με τις φάμπρικες, όπως είχε ονομαστεί η οδός Πειραιώς με τις δεκάδες μονάδες διαφόρων δραστηριοτήτων;
- Τι έχει μείνει από την κλωστοϋφαντουργία; Τη ΧΡΩΠΕΙ, την ΕΛΑΪΣ, τις καπνοβιομηχανίες;
- Τι έχει απομείνει δίπλα στο Ρέντη από τις χημικές βιομηχανίες, τα ελαιουργεία, τη βυρσοδεψία, τις βιομηχανίες τροφίμων;
- Και πιο κάτω, στη Δραπετσώνα και το Κερατσίνι, τι έγιναν το Τσιμεντάδικο, η ΑΓΕΤ Ηρακλής, το εργοστάσιο λιπασμάτων, η ΚΟΠΗ, οι αλευρόμυλοι, η σαπωνοποιία, τα μηχανουργεία, τα λεβητοποιία ;
Το μόνο που βλέπεις πια είναι κουφάρια. Μόνο πολύ λίγα απο τα παλιά εργοστάσια έχουν μετατραπεί σε πολυκαταστήματα και υπηρεσίες. Ο στόχος των πολυεθνικών για εξόντωση της ελληνικής βιομηχανίας επιτεύχθηκε! Ωστόσο η μόλυνση του περιβάλλοντος μειώθηκε; Οχι!! Αντίθετα, αυξήθηκε!
Νέοι στόχοι εξόντωσης:
Συρρίκνωση της Ναυπηγικής Βιομηχανίας και ακύρωση της κρουαζιέρας.
Τον τελευταίο καιρό, πάλι οι ίδιες δυνάμεις, πάλι με το ίδιο επιχείρημα της δήθεν προστασίας του περιβάλλοντος, έχουν σαν στόχο τη συρρίκνωση της ναυπηγικής βιομηχανίας, την εξαφάνιση των εκατοντάδων βιοτεχνικών και εμπορικών μονάδων που έχουν αναπτυχθεί γύρω από αυτήν και συμπληρωματικά σ ́αυτήν κι έχουν παραμείνει στην περιοχή του Πειραιά.
Ειδικά την ακύρωση της κρουαζιέρας προσπαθούν να την πετύχουν και με τη στήριξη κάποιων βολεμένων ομάδων στελεχών ναυτιλιακών εταιριών και εφοπλιστικών γραφείων. Και …παλιά μου τέχνη κόσκινο, πάλι δήθεν κόπτονται για την προστασία του περιβάλλοντος! Τα επιχειρήματά τους για να ακυρώσουν την κρουαζιέρα, όχι μόνο δεν πείθουν, αλλά έχουν στόχο να παραπλανήσουν τις τοπικές κοινωνίες.
Για παράδειγμα:
• Ισχυρίζονται ότι τα 1500 περίπου πούλμαν το χρόνο για τη μεταφορά των τουριστών θα δημιουργήσουν τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Όμως τα τρία και πάνω εκατομμύρια το χρόνο ΙΧ και φορτηγά, τα οποία διασχίζουν τους δρόμους του Πειραιά για να χρησιμοποιήσουν την ακτοπλοϊα δεν επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα;
• Ισχυρίζονται ότι τα δύο με τρία κρουαζιερόπλοια, που θα δέσουν την ημέρα, και αυτό όχι όλο το χρόνο θα ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Και δεν θα ρυπαίνουν τα ογδόντα (80) και πλέον πλοία της ακτοπλοϊας, που χρησιμοποιούν το λιμάνι του Πειραιά και που κανένα δεν πληρεί τις απαιτήσεις για μειωμένους ρύπους;
• Αναφέρονται επίσης στη θαλάσσια ρύπανση, που θα προκαλέσει η κρουαζιέρα και δεν λένε κουβέντα για τη μόλυνση που δημιουργούν τα βυθοκορήματα, που δεν είναι άλλα από τα πετρελαιοειδή απόβλητα.
• Κουβέντα δεν λένε και αδιαφορούν για την πλαστική ρύπανση στις θάλασσες, που εισέρχεται στο οικοσύστημα και στην τροφική αλυσίδα. Πρόβλημα που διογκώνεται κάθε χρόνο και αποτελεί βαριά τοξική κληρονομιά που θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές.
Τέλος έχουν στόχο τη συρρίκνωση, μέχρι εξαφάνισης της επισκευής, κατασκευής, διάλυσης πλοίων. Ακολουθώντας τις κατευθύνσεις της Ε.Ε. και της Γερμανίας θέλουν να μεταφερθεί η ναυπηγική δραστηριότητα στην Τουρκία. Αδιαφορούν για τους χιλιάδες ανέργους που θα δημιουργηθούν από τέτοιες αποφάσεις και ενέργειες.
Πώς θα δημιουργηθούν 100.000 θέσεις εργασίας
Επομένως είναι εξαιρετικά αναγκαίο σήμερα, στην γενικότερη αποβιομηχάνιση της περιοχής να μην υπάρξει περαιτέρω επιδείνωση. Αντίθετα πρέπει να αντιστρέψουμε τη συνεχή υποβάθμιση του Πειραιά. Γι ́αυτό όλοι μαζί, φορείς, προοδευτικά κόμματα, συνδικάτα, επιμελητήρια, Δήμοι, Περιφέρεια να ενώσουμε τις δυνάμεις μας ώστε:
1. να στηρίξουμε την ναυπηγική και παραναυπηγική βιομηχανία2. να βοηθήσουμε να αναπτυχθεί η κρουαζιέρα3. να ενισχύσουμε τις εκατοντάδες έμπειρες βιοτεχνικές, εμπορικές και συμπληρωματικές μονάδες της ευρύτερης περιοχής
Επιχειρήσεις με υψηλή τεχνογνωσία, τεράστια εμπειρία, εξαγωγικές ικανότητες και υψηλή ικανότητα καινοτομίας μπορούν να μετατρέψουν τον Πειραιά από έρημη πόλη σε πρότυπο ανάπτυξης.
Μια τέτοια στήριξη μπορεί να δημιουργήσει και 100.000 θέσεις εργασίας γιατί :
➢ η χώρα μας βρίσκεται σε σταυροδρόμι τριών ηπείρων
➢ οι κλιματολογικές συνθήκες επιτρέπουν δραστηριότητες όλο το χρόνο, σε αντίθεση με τα ναυπηγεία της βόρειας Ευρώπης που κλείνουν το χειμώνα.
➢ δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούμε θερμαντικά και αφυγραντικά μέσα για τη βαφή των πλοίων.
➢ υπάρχει το εργατοτεχνικό δυναμικό που έχει συσσωρεύσει τεράστια και παγκόσμια μοναδική εμπειρία και τεχνογνωσία
Πιο ειδικά: η κρουαζιέρα πρέπει οπωσδήποτε να ενισχυθεί, και όχι να ακυρωθεί, με οργανωμένες παρεμβάσεις, όπως:
διαφημιστικές καμπάνιες, που θα αναδεικνύουν την ομορφιά των νησιών, τις ευνοϊκές κλιματολογικές και καιρικές συνθήκες, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μουσεία, τη μεσογειακή διατροφή κ.ά.
Προτείνουμε τη δημιουργία ενιαίου φορέα Ναυπηγικής Βιομηχανίας σ’ ένα σχέδιο κλαδικής πολιτικής.
Τέλος, η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος μπορεί να επιτευχθεί με την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, στις μεταφορές με τη χρήση ενεργειακά αποδοτικών συσκευών, την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων από καθαρές πηγές ενέργειας και τη δημιουργία χώρων πρασίνου.
Είναι ο δρόμος για ένα καλύτερο και ασφαλέστερο μέλλον χωρίς ανεργία και φτώχεια
Για τη Ριζοσπαστική Ενότητα Μεταλλεργατών
Ο συντονιστής
Γιώργος Αλεβιζόπουλος